ترجمه ای از مجله ی
Soundonsound magazin 2016
Do mixes benefit from low-pass filtering at mixdown
آیا میکس های خوب از فیلتر پایین گذر هنوز بهره می برند
من بسیار در مورد فیلترهای (hight pass (low cut. در مقالات مختلف مطالعه كرده ام،اما در مورد فیلترهای high cut در این زمینه آنچنان اشاراتی نشده بود.سوال من این است كه ایا با استفاده از high cut میكس ما بهتر خواهد شد یا صدمه خواهد دید،به طور مثال آیا آسان تر نخواهد بود اگر بخواهیم صدا air را از صدای خواننده خارج كنیم در حالی كه high cut استفاده میكنیم؟
Mike senior پاسخ میدهد:به ویژه در استدیوهای كوچك كه در آنها فركانس low دروغین وجود دارد،میتوان گفت low cut راهی بسیار سیستماتیكی است كه كمی از مشكل خود كم كنیم،با این حال high cut ها مزیت كمتری دارند به این دلیل كه اكثر سازها در mix در فركانس های بالا،دارای هارمونی و نویز هستند و دارای صدای اصلی نیستند
برای جلوگیری از همپوشانی فركانس های دیگر سازها با یكدیگر من peak ها و shelv ها را پیدا میكنم،بله؛ در تئوری شما میتوانید صدای خواننده ی اصلی خود را كمی high cut كنید تا صدای هوا خارج شود و سپس صداها را با یكدیگر بالانس كنید ولی همچنین مجبور خواهید بود تا زمانی كه خواننده دست به خواندن نزده،میكس بقیه سازها درست عمل كنند.با این حال هیچ ایرادی در استفاده از فیلترهایhigh cut نیست اگر واقعا میخواهید فركانس های high را از بین ببرید تا به صدا و بالانسی بهتر در میكس برسید.
من اغلب این كار را در مورد سازهایی كه با amp كار میكنند انجام میدهم،مخصوصا گیتار الكتریك
به این دلیل كه از نویز های ناخواسته در دو اكتاو بالایی این ساز جلوگیری كنم،اما باید بسیار در این كار محتاط باشید و دقیق عمل كنید چرا كه خراب كردن كار با فیلترhigh cut بسیار راحت است و اگر دقیق انجام نشود روی میكس كلی شما تاثیر بدی خواهد گذاشت