StudioMetrecord

StudioMetrecord

فروش فیلمهای آموزشی نایاب مهندسی صدا,میکس,مسترینگ و فروش پلاگین های حرفه ای و غیر قابل دسترس,فروش سینتهای نایاب و ناشناخته و ...

نظرسنجی سایت

با چه نرم افزاری کار می کنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 165
  • بازدید دیروز : 260
  • بازدید کل : 395162

تفاوت هدفون با اسپیکر


تفاوت هدفون با اسپیکر

برای همه ما پیش میاید که ناگزیر از استفاده از هدفون به جای بلند گو به عنوان ابزار شنود ( Monitoring ) صوتی باشیم.دلایلی متفاوت ممکن است سبب این ترجیح باشند.هدفون امکان استفاده شخصی بدون ایجاد ناراحتی برای دیگران را فراهم میکند ، پاسخ صوتی بلندگو ها تحت تاثیر اتاقی که در آن قرار گرفته باشند می باشد.در صورتی که هدفون مستقل از اتاق است.هدفون قابل حمل است و میتوان آن را به عنوان مرجع صوتی هنگامی که به بلندگو های دیگران اعتمادی نیست و یا اصلا امکان استفاده از بلندگو وجود ندارد به همراه برد.بهای هدفون با کیفیت عالی بسیار کمتر از یک جفت بلندگوی با کیفیت مشابه است و در مواردی که اتاق ضبط و فرمان یکی است استفاده از بلندگو وقتی که میکروفون روشن باشد غیر ممکن خواهد بود. اکنون پرسش این است که آیا میتوان از هدفون به جای بلندگو استفاده کرد؟

در واقع رفتار صوتی هدفون با بلندگو تفاوت زیادی دارد و از آنجایی که بخش بسیار بیشتر موسیقی ضبط شده، برای پخش توسط بلندگو تنظیم شده است استفاده از هدفون پاسخ متفاوتی را به دنبال خواهد داشت:

اسپیکر مانیتورهای حرفه ای استریو معمولا دارای ۲ یا ۳ درایو می باشند . درایو کوچکتر توئیتر نام دارد و مسئول پخش فرکانسهای بالاتر است. درایو میانی فرکانس های Mid و درایو بزرگتر (ووفر) فرکانس های بپ را پخش می کنند . سیستمی به نام Crossover مسئولیت تفکیک این فرکانس ها را به عهده دارد . اما در هدفون مانیتورهای استریو معمولا تمامی فرکانس های یک صوت توسط یک درایو پخش می شود.

در یک سیستم مونیتورینگ استریویی دو بلندگویی ، اصوات از بلندگوهای مقابل به هر دو گوش میرسند ( البته با نسبت های متفاوت ) گوش دور تر اصوات را از بلندگوی سمت مقابل با دامنه کمتر و تاخیر زمانی بیشتر دریافت میکند اگر به طور روشن تر توضیح دهیم یعنی اینکه در حالت استریو باید بلندگو ها درست در مقابل جلوی بدن با فاصله یکسانی از هم قرار بگیرد یعنی اینکه هم از نظر نصب در ارتفاعی یکسان با هم باشند و هم از نظر فاصله آن ها با بدن و فاصله شان با هم در نقطه یکسان قرار گرفته باشند. در این حالت به عنوان مثال گوش سمت چپ صدای بلندگویی که در سمت چپ ( روبروی آن ) قرار دارد را سریعتر دریافت میکند و گوش سمت راست صدای بلندگویی که در سمت راست قرار دارد را سریعتر دریافت میکند و همچنین صدای بلندگوی سمت راست دیرتر به گوش چپ و بلندگوی سمت چپ دیرتر به گوش راست میرسد همچنین بازتاب اصوات توسط دیوار ها و کف و سقف اتاق نیز همراه با اصوات اصلی به گوش میرسند.دیگر آنکه گوش دورتر در پشت سایه آکوستیکی سر قرار میگیرد و اصوات زیرتر بیشتر تحت تاثیر این سایه آکوستیکی هستند.در نتیجه پاسخ فرکانسی دو گوش متفاوت خواهد بود.بدین ترتیب گوش های ما از تحلیل نسبت به دامنه ها و تاخیر زمانی و تغییر فاز اصوات و تغییر فرکانسی، میتوانند موقعیت منابع صوتی ( چپ و راست ، جلو و عقب و بالا و پایین) را در فضای سه بعدی مجسم کنند. در صورتی که در مورد هدفون، هر گوش فقط توسط یک گوشی تغذیه می شود و بنابراین در عمل فقط اختلاف دامنه بین دو گوش میتواند موقعیت را مشخص کند و اختلاف فاز و پاسخ فرکانسی بین دو گوش و بازتاب های اتاق حذف خواهند شد. موقعیت فقط بین دو گوش روی یک خط راست در وسط سر از چپ به راست و بلعکس احساس می شود و موقعیت های جلو و عقب قابل تشخیص نخواهند بود موقعیت های چپ و راست هم مانند بلندگو نبوده و بزرگنمایی می شوند یعنی اصوات نسبت به بلندگو بیشتر متمایل به طرفین احساس می گردند.

تفاوت دیگر بین هدفون و بلندگو در تحلیل اصوات در مغز است. در بلندگو چون هر دو گوش منبع صوت را میشنوند مغز اطلاعات مربوط به هر دو گوش را با هم پردازش کرده و نوعی اثر هم پوشانی خاص به نام Stereo Masking توسط مغز اعمال میشود.در صورتی که در هدفون، مغز اطلاعات هر گوش را به طور مجزا تحلیل میکند و اثر هم پوشانی متفاوت خواهد بود در نتیجه بعضی از جزییات در صدا که توسط بلندگو ها شنیده نمیشوند در هدفون بزرگنمای میگردند. در مورد اصوات بم نیز وضع متفاوت است . اصوات بم نه فقط توسط پرده گوش بلکه توسط استخوان ها و بدن نیز احساس میشوند و بلندگو ها میتوانند تمامی سطح بدن را به ارتعاش در بیاورند در حالیکه هدفون ها فقط روی پرده گوش و کمی هم بر استخوان های جمجمه عمل میکنند و بنابراین پاسخ فرکانس بم هدفون با بلندگو متفاوت میباشد.

از آنجاییکه هدفون ها معمولا واپیچش دامنه کمتری نسبت به بلندگو ها دارند جزییات فرکانسهای میانی در هدفون ها بهتر از بلندگو های معمولی شنیده خواهد شد.دراین صورت میکسی که توسط هدفون تراز شده،ممکن است هنگام پخش توسط بلندگو فاقد جزییات فرکانس های میانی شنیده شود. همچنین برابر سازی (Equalization) و تنظیم مقدار واکنش (Reverb) و افکت های شبیه ساز محیطی توسط هدفون ممکن است به نتایج نامناسب برای پخش توسط بلندگو منجر گردد.واپیچش فازنیز با هدفون بسیار بهتر از بلندگو قابل تشخیص است زیرا بازتاب های صدا در اطاق که باعث عدم وضوح پاسخ حوزه زمانی در بلنگو ها و در نتیجه عدم وضوح رفتاری فازی میشود در شنود با هدفون وجود ندارد.

برابر سازی (Equalization) در بلندگو ها و هدفون ها ممکن است با هم متفاوت باشد. پاسخ فرکانسی هر منبع صدا در فضای باز (Free-Field) با فضای بسته (diffuse- Field) متفاوت است زیرا صرفنظر از تشکیل امواج ایستاده ، صدای تولید شده در فضای بسته حاصل مجموع صدای اصلی و بازتاب های متوالی از سطوح اتاق است که در اثر طی مسافت بسیار بیشتر به صدای اصلی در شرایط نا مساعد از نظر آکوستیک اتاق در شنود دقیق مشکل ساز میشوند. ( این بازتاب ها بار ها و بارها طول اتاق را طی میکنند)

بنا به دلایل مذکور ، شنود با هدفون نسبت به بلندگو کاملا متفاوت است و در موارد حساس و دقیق به عنوان مرجع صوتی برای ضبط و میکس صدا و موسیقی و ارزیابی صوتی ، باید به عنوان ابزار کمکی و نه اصلی مورد استفاده قرار گیرد مگر آنکه هدف، تولید صدا برای شنود با هدفون باشد.در هر صورت همواره استفاده از هدفون های با کیفیت عالی بشدت توصیه می شود.

  انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵               تعداد بازدید : 224

تهران- اتوبان همت - شهرک گلستان - خ هاشم زاده بین اقاقیا و امیرکبیر رازقی پنجم پ 17 ط دوم

فروش فیلمهای آموزشی نایاب مهندسی صدا,میکس,مسترینگ و فروش پلاگین های حرفه ای و غیر قابل دسترس,فروش سینتهای نایاب و ناشناخته و ...

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما