StudioMetrecord

StudioMetrecord

فروش فیلمهای آموزشی نایاب مهندسی صدا,میکس,مسترینگ و فروش پلاگین های حرفه ای و غیر قابل دسترس,فروش سینتهای نایاب و ناشناخته و ...

نظرسنجی سایت

با چه نرم افزاری کار می کنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 71
  • بازدید دیروز : 49
  • بازدید کل : 394180

ووکودر Vocoder چیست ؟


ووکودر Vocoder چیست ؟

 

ووکودر Vocoder چیست ؟

وکودر Vocoder (مرکب از کلمات voice encoder) دسته ای از پروسس های صداست که سیگنال صدای انسان را برای تغییر صدا،کمپرس و ادیت صدا، مالتیپلکس کردن ، کد گذاری و ... آنالیز و سینتی سایز میکند.

اولین نوع از وکودر ها یعنی وکودر کانالی در سال 1930 برای کد گذاری مکالمات در مخابرات ایجاد شده بود و هدف آن کد گذاری مکالمات برای کاهش پهنای باند برای مخابره همزمان بود (برای مثال کمپرس سیگنال های صدا). درالگوریتم وکودر کانالی، تنها مولفه ی قدرت را در نظر گرفته و مولفه ی فاز را کاملا نادیده میگیرد که این باعث بدست آمدن صدایی ناواضح میشد. در انکودر ورودی از میان یک فیلتر چند بانده عبورکرده ، بعد هر یک از این بند ها از یک envelop follower عبور میکنند و سیگنال های کنترلی انولوپ فالور هاEnvelope Followers به دیکودر مخابره میشوند. دیکودر این سیگنال های کنترلی تقویت شده را برای بازسازی به فیلتر های مربوط به خود میفرستد.از آنجایی که این سیگنال های کنترلی نسبت به فرم موجی صدا با سرعت کمتری حرکت میکنند، پهنای باند لازم برای مخابره ی مکالمه میتواند کاهش پیدا کند. این به کانال های مکالماتی این فرصت را میدهد تا بتوانند از یک کانال ارتباطی مثل یک کانال رادیویی یا کانال زیر دریایی استفاده کنند.(برای مثال مالتیپلکس کردن)

با کد گذاری کردن سیگنال های کنترلی ، از قطعی هنگام مخابره ی صدا جلوگیری میشود. این نوع استفاده از کدگذاری برای ارتباطات رادیویی امن میباشد. مزیت این روش کدگذاری این است که هیچ یک از سیگنال های اصلی فرستاده نمیشود بلکه پوشش باند عبوری فیلتر میشود. واحد های دریافت کننده باید در وضعیت سیگنالی یکسانی قرار داشته باشند تا نسخه ای از سیگنال های مریی اصلی را بازسازی کنند.

وکودر همچنین بصورت گسترده ای بعنوان ساز موسیقی الکتریکی بکار میرود.قسمت دکودر از وکودر،که “ودر Voder" نام دارد بشکل مستقل میتواند برای سینتی سایز کردن صدا استفاده شود.

 

 

  انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 824

تهران- اتوبان همت - شهرک گلستان - خ هاشم زاده بین اقاقیا و امیرکبیر رازقی پنجم پ 17 ط دوم

فروش فیلمهای آموزشی نایاب مهندسی صدا,میکس,مسترینگ و فروش پلاگین های حرفه ای و غیر قابل دسترس,فروش سینتهای نایاب و ناشناخته و ...

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما