StudioMetrecord

StudioMetrecord

فروش فیلمهای آموزشی نایاب مهندسی صدا,میکس,مسترینگ و فروش پلاگین های حرفه ای و غیر قابل دسترس,فروش سینتهای نایاب و ناشناخته و ...

نظرسنجی سایت

با چه نرم افزاری کار می کنید؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 45
  • بازدید دیروز : 110
  • بازدید کل : 399383

گوش و شنوایی


بیشتر بدانید
گوش و شنوایی

همانطور که ساز های مختلف دارای اکتاو های گوناگون و متعددی هستند،
گوش و ساختار شنوایی انسان نیز از نظر فرکانسی دارای
اکتاو هایی است که از 20 تا 20.000 هرتز را پوشش می دهد
این تقسیم بندی 10 اکتاو است:


20 تا 40 هرتز اکتاو اول
40 تا 80 هرتز اکتاو دوم
80 تا 160 هرتز اکتاو سوم
160 تا 320 هرتز اکتاو چهارم
320 تا 640 هرتز اکتاو پنجم
640 تا 1280 هرتز اکتاو ششم
1280 تا 2560 هرتز اکتاو هفتم
2560 تا 5120 هرتز اکتاو هشتم
5120 تا 10240 هرتز اکتاو نهم
10240 تا 20480 هرتز اکتاو دهم


طبق این فرکانسها محدوده ی اکتاو یک ارگ یا میدی کنترلر 5 اکتاو
از اکتاو سوم شروع و تا انتهای اکتاو هفتم می باشد به بیان ساده تر
بم ترین کلاویه ی ارگ 5 اکتاو از 80 هرتز شروع و به زیر ترین کلاویه ی
آن یعنی 2560 هرتز ختم می شود پس برای دست یابی
به فرکانسهای بمتر و یا زیرتر باید با استفاده
از کلید - Octave +در میدی کنترلرها و یا ارگ ها به
فرکانسهای مورد نظر رسید

سوال :

اگرفرکانس کوک پیانو 440 هرتز بوده و در اکتاو چهارم است ,
پس چرا این فرکانس در اکتاو پنجم شنوایی قرار دارد؟

انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵

منحنی Fletcher-Munson


منحنی Fletcher-Munson

بزرگترین مشکل در فرآیند شنوایی انسان این است که ما همه فرکانسها را با یک ولوم یکسان نمی شنویم، مخصوصاً فرکانسهای پائین را، دو دانشمند به نامهای فلچر و مانسون اولین بار در این مورد تحقیقاتی انجام دادند که این تفاوت را در گوش انسان نشان می دهد.

دلیل وجود دکمه های بلندی صدا (Laudness) در پخش صوت های استریو نیز همین است. چراکه بیشتر مردم فرکانسهای پائین و بالای اضافی را دوست دارند و در نتیجه این دکمه را همیشه روشن می کنند. نکته مهم و اصلی در اینجا این است که شما همیشه باید میکسهای انجام شده را در ولوم های مختلف بررسی کنید. مخصوصاً، از میکس کردن همیشگی در ولوم های پائین خودداری کنید چرا که در این سطح صدا، فرکانسهای پائین (Bass) و بالا (Treble) را به خوبی و آن طورکه باید نمی شنوید. همچنین وقتی انتهای یک آهنگ را فِید (Fade) می کنید، ابتدا همین فرکانسهای بالا و پائین حذف می شوند.

بنابراین سطح ظاهری صدا، ترکیبی از سطح دسی بل (dB)، شکل موج و منحنی فلچر_مانسون می باشد. اما نگران نشوید. مغز ما تمام این پارامترها را درک می کند. مغز به سرعت تمام پارامترها را محاسبه می کند و ولوم ظاهری را درک می کند. تمام کاری که ما باید انجام دهیم اینست که به میزان انرژی ظاهری که در میکس، از هر صدا می آید گوش کنیم و از این ولوم ظاهری برای تنظیم ارتباط بین ولوم صداها استفاده کنیم. شما به فیدرها نگاه نمی کنید بلکه برای تنظیم ارتباط بین صداها، به ولوم ظاهری گوش می کنید. همانگونه که قبلاً نیز ذکر شد، ولوم ظاهری برای جایگذاری جلو یا عقب صداها استفاده می شود.

انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۵

کانال تلگرام طپش موزیک ارائه دهنده ی آثار هنرمندان افتتاح شد


کانال تلگرام طپش موزیک ارائه دهنده ی آثار هنرمندان افتتاح شد

آدرس کانال طپش موزیک

https://telegram.me/tapeshmusi

انتشار : ۶ مهر ۱۳۹۵

How can i warmup my recording without EQ


How can i warmup my recording without EQ

من بسيار تلاش كرده ام تا در ضبط اين تركي كه هم اكنون درگير آن هستم،صداي خوبي دريافت كنم.اما نتيجه صدايي داراي treble و جنسي سردي بوده است و حس آن بسيار شبيه به اين است كه شما در عكاسي رزولوشن خود را زياد كنيد.يكي از دوستان به من پيشنهاد داد كه شايد بتوان با استفاده از كمپرسورها اين صدا را پخته تر كرد يا شايد بتوان اصلا جنس صداي خواننده را عوض كرد،من ميخواستم از شما در اين مورد راهنمايي بگيرم.البته ميدانم كه با EQ اين كار شدني است اما برايم جالب است كه بدانم آيا كمپرسور يا ليميتر ميتواند براي ما صدا را گرم تر و پخته تر كند يا خير.من با logic كار ميكنم و تمام ضبط ها شفاف،بدون ديسورت و خالي از صداي اضافي است

مهندس صدا ديويد جانسون اين گونه پاسخ ميدهد:چندين راه براي پخته تر كردن صدا توسط كمپرسورها وجود دارد،گرچه هيچكدام از اين ها به تاثير گذاري EQ نخواهند بود،كمپرسورهاي سريع (fast comperssion) شايد قادر باشند تا تيزي صدا را از بين ببرند و شما به صدايي نرم تر دست پيدا كنيد.با فرض بر اين كه نميخواهيد با كمپرس كردن به صداي اصلي خود دست بزنيد،دو چالش پيش روي شما قرار دارد.اولي اين كه شما نياز داريد كمپرسوري تنظيم كنيد كه تنها سر ضربهاي صدا را مورد هدف قرار دهد و خيلي سريع هم بايد اين كار را بكند.پس شما نياز به attack سريع داريد.نرم افزار logic واقعا داراي يك كمپرسور عالي است بدين جهت كه تصوير موج و تصويركمپرس شدن آن را به شما نشان ميدهد و اين نمايش گرافيكي ميتواند خيلي به شما كمك كند.چالش دوم شما اين است كه كمپرس را تا جايي ادامه بدهد كه بقيه اصوات تاثير نگيرند،به اين ترتيب پارامتر release بسيار مهم است از اين نظر كه بايد به اندازه ي كافي سريع باشد تا بتواند تا زماني كه لبه هاي صدا وجود دارد آن را كمپرس كند و همچنين نبايد زياد كند باشد كه همه ي صداي ما مورد كوفتگي قرار گيرد.خودكار كردن (automating) پارامتر thershold شايد در مواقعي نياز باشد كه مقدار dynamic range صداي شما بسيار وسيع است.همچنين گذاشتن فيلترهاي high-pass در كمپرسورهايي كه به صورت side chain كار ميكنند ميتواند به شما كمك كند،به اين دليل كه معمولا در فركانس هاي بالا انرژي بيشتري وجود دارد،با اين كار به كمپرسورد قانوني را اعمال ميكنيد به اين صورت كه هر زمان در فركانس هاي بالا انرژي بيش از حد ازاد شد آن را كنترل كن.
راه ديگري نيز براي پخته تر كردن صدا وجود دارد و دقيقا مخالف راه قبل است.من اين روش را براي صداهايي به كار ميگيرم كه داراي sustain هستند،بدين صورت من از release سريع،threshold كم و ratio كم حول و حوش 1.2:1-1.5:1 استفاده ميكنم،نكته ي اساسي در اين جا ميزان attack است كه بر اساس تجربه مشخص خواهد شد.attack در ايم مورد ميتواند تمام زحمت هاي شما را به هدر دهد و شما sustian را از دست بدهيد.
همچنين شما ميتوانيد از پردازش هاي چندگانه (parallel processing) به اين جهت استفاده كنيد كه پلاگين كمپرسور خود را در كانال send تغزيه كنيد.سپس با استفاده از كمپرسور كانال Send را به شدت كمپرس كنيد،نتيجه صدايي فقط با sustain خواهد بود كه ميتواند با صداي اصلي ميكس شود.

انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۵

سری جدید کارت صدا های اسکارت چه ویژگی هایی دارد؟


سری جدید کارت صدا های اسکارت چه ویژگی هایی دارد؟


نسل دوم سری اسکارلت مجموعه ای از آپدیت ها می باشد که تاخیر بسیار کم اجرایی

با اطمینان را برای شما به ارمغان می اورد و اجازه می دهد تا شما با افکت های نرم افزاری به صورت Real Time رکورد و مانیتور کنید.

ولوم کنترل های فلزی جدید و یک بدنه ی فلزی قرمز و شیک بر طراحی صنعتی آن تاکید داشته و نشان از کاربرد آن در همه مکان ها دارد.

کارت صدا های یو اس بی اسکارلت همه گی در نرخ نمونه برداری 24 بیت - 192 کیلو هرتز

و داینامیک رنج 110 دسیبل عمل می کند و کانال های ورودی هم متحول شده و تکامل

یافته اند،آخرین ویژگی پری امپ میکروفن اسکارلت با ساختار خود، Gain بالاتری به شما می دهد

پس شما می توانید level خود را دقیق تنظیم کنید.

ورودی ساز نیز به طور کلی از نو طراحی شده، به طوریکه می تواند

از پیکاپ های گیتار الکتریک صدای گرمی ضبط می کند.


تاخیر بسیار پایین ورودی و خروجی در حد 74/2ms اندازه گیری شده که در

نرخ 96 کیلو هرتز با بافر 32 سمپل روی Logi Pro X بر روی Mac pro و OS 10-11 کار می کند.

همچنین در این سری با رجیستر کردن دستگاه شما می توانید Protools 12 ،

پلاگین های Softtube و بسته نرم افزاری Red2 و Red3 را دانلود نمایید

انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۵

فرکانس ها در میکس


فرکانس ها در میکس


صدا خصوصیات زیادی دارد که مهترین آن فرکانس هست .
فرکانس یعنی شدت تولید شده از هر عنصر . کوچک ترین
عنصر صدا سیگنال نام دارد و فرکانس ، نشاندهنده شدت
هر سیگنال است.


معیار اندازه گیری فرکانس هرتز (Hz) می باشد .

دامنه شنوایی انسان بین 20 تا 20000 هرتز می باشد .
بالا و پایین تر از این مقدار شنیده نمی شوند اما ممکن
است احساس شوند .

فرکانس 16 تا 32 هرتز .
اوکتاو معادل : اول . پایین ترین صدایی که انسان می تواند بشنود
مثل صدای تولید شده از پدال ارگ .



فرکانس 32 تا 512 هرتز .
اوکتاو معادل : دوم تا پینجم . فرکانس تولید شده از ریتم ها
و نتهای پایینی گیتار باس .



فرکانس 1024 تا 2048 هرتز .
اوکتاو معادل :ششم تا هفتم . صدای ناشی از حرف زدن انسان و ساز ها .



4096 تا 8192 هرتز .
اوکتاو معادل :هشتم و نهم . صدای آواز انسان .



16384 تا 32768 هرتز .
اوکتاو معادل :دهم . صدای تولید شده با حرف (س) .
صدای زنگ . صدای cymbal .



نت ها بر حسب فرکانس
و آشنایی با فرکانس ها




c-2 . 4.09 Hz . غیر قابل شنیدن .


c-1 . 8.16 Hz . پایین ترین نت ارگ . غیر قابل شنیدن .


c0 . 16.35 HZ . پایین ترین نت توبا و ارگ های قدیمی .


c1 . HZ 32.70 . پایین ترین نت سی در پیانو با 88 کلاویه .


c2 . 130.81 HZ . پایین ترین نت ویولا و ماندولا .


c4 . 261.63 Hz . middle c .


c5 . 523.25 Hz . پایین ترین نت پی کولو .


c6 . 1046.50 Hz . بالاترین نت قابل تولید توسط بانوان .


c7 . 2093 Hz . بالاترین نت فلوت .


c8 . 4186 Hz . بالاترین نت پیانو با 88 کلاویه .


c9 . 8372 Hz .


c10 . 16744 Hz . تن صدای منتشر شده از تلویزیون .



اولین نوع فرکانس هایی که با اونها آشنا می شویم فرکانس های
پایین هستند . این نوع فرکانس ها معمولا باید تقویت شوند .
حدود دامنه 200 Hz چنین ویژگی دارند .


صدای باس یکی از این صدا هاست .
برای همین در میکس نهایی این صدا ظریف هست .

فرکانس بعدی فرکانس هایی مثل باس درام ، درام کیت و ... هستند .
این صداها در دامنه بین 30 تا 600 HZ تولید می شوند .
برای از بین بردن طنین صدای قوطی تولید شده در این فرکانس
به کمک اکولایز باید فرکانس ها را تقویت کنیم تا صدای
قوطی مانند آنها از بین برود .

البته در هنگام تقویت آن قسمتی را که صدای
قوطی ایجاد می کند باید تضعیف کنیم .

فرکانس بعدی معروف هست به صداهای چیپ

آنهایی که گیتاریست هستند امکان ندارد با این صدا برخورد
نداشته باشند !

بعضی اوقات گیتار همچین صدایی تولید می کند که راستش
برای یک موزیک جذابیتی ندارد هیچ مناسب هم نیست !


اغلب صدای چیپ در دامنه 800 Hz تولید می شود .
برای حل این مشکل به اندازه ی دلخواه این دامنه رو تضعیف کنید .

فرکانس بعدی صدای توی دماغی است .

تاحالا شده به خواننده ای بر بخورید که صدای تو دماغی دارد ؟

اغلب این صدا در دامنه 1 تا 1.2 کیلو هرتز تولید می شوند .

برای رفع این مشکل این دامنه رو کمی تضعیف کنید .


فرکانس بعدی فرکانس 5 کیلوهرتز هست .

ساز ها و صداهایی که در این محدوه هستند نقش بسیار
مهمی در موزیک شما ایفا می کند .

این فرکانس فرکانسی هست که صداهای صاف و شفاف
در این دامنه قرار دارند .

هر صدایی در این محدوده باشند حضور درخشان و
پر رنگی در موزیک شما دارند .

فرکانس بالاتر از 10 کیلو هرتز

این فرکانس را اغلب هوا می نامیم نت های بالایی برخی ساز ها
مثل پیانو و برخی از صدا های درام در اینجا قرار دارد .


گاهی لازم هست صداهای بالاتر از 14 کیلو هرتز را تقویت
کنیم که به کارمان برجستگی می دهد .

انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۴

برچسب های مهم

داینامیک رنج چیست؟


داینامیک رنج چیست؟

 

داینامیک رنج یا همان دامنه پویا در واقع نسبت مابین

بزرگترین و کوچکترین مقدار ممکن به یک مقدار متغیر

می باشد.

این مقدار ارزش لگاریتمی دارد و چگونگی محاسبه

آن عبارت است از :

مهندسین صدا برای تعیین داینامیک رنج تجهیزات

صوتی مانند میکروفن ، پری آمپ و ... این گونه

عمل می کنند :

 

نسبت بلند ترین دامنه صوتی بدون اعوجاج (دیستورشن)

به ریشه مجذور دامنه صدا (RMS) را داینامیک رنج می نامند.

داینامیک رنج شنوایی انسان 140 دسی بل می باشد و این

طیف پویایی در یک سالن کنسرت در خوش بینانه ترین حالت

از 80 دسی بل تجاوز نمی کند و همچنین طیف گفتار

انسان حدود 40 دسی بل می باشد.

حال این داینامیک رنج در پری آمپ هنگام رکورد صدا

نشانگر میزان پویایی صدا و همچنین تفکیک بیشتر در عین

گیرایی قوی تر باشد.

نحوه محاسبه نیز بدین طریق می باشد که فرض بگیریم

صدای تولید شده در یک کالا دارای 5 ولت RMS باشد

و کمترین میزان نویز 10 میکروولت باشد.....داینامیک رنج

این محصول برار است با 114 دسی بل

20 	imes log_{10} left(frac{5V}{10 mu V}
ight) = 20 	imes log_{10}(500000) = 20 	imes 5.7 = 114 ,mathrm{dB}

انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۴

برچسب های مهم

DAT Recorder چیست؟!


DAT Recorder چیست؟!

 

) یا Digital Audio Tape

یک محصول ضبط و پخش پیشرفته که از طرف شرکت Sony

در سال 1987 عرضه شد، که ظاهری شبیه کاست قدیمی

اما در ابعاد کوچکتر دارد، که متشکل از یک نوار مغناطیسی

4 میلیمتری محصور شده در یک قاب محافظ است و برای

ضبط دیجیتال به جای آنالوگ با نرخ نمومه برداری (48, 44.1 یا 32)

کیلوهرتز در 16 بیت کوانتیزاسیون استفاده می شود.

DAT Recorder ها امروزه معمولا در استودیوها برای آرشیو برداری

از موزیک های ضبط شده استفاده می شود. اما این سیستم از

طرف عموم مورد استقبال قرار نگرفت و سیستم های صوتی

دیجیتال نسل های بعدی خیلی سریع و قبل از پر رنگ شدن این

تکنولوژی جای آنرا گرفتند.

انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۴

برچسب های مهم

Ambience محیط چیست؟


Ambience محیط چیست؟

صدای عمومی محیط یا آمبیانس به صدای همهمه عمومی اطلاق
میشود. برای مثال، صدایی كه به وسیله صدابردار از فاصله دوری نسبت به
موضوع در یك محیط پر ازدحام ضبط گردد.

به این صدا كه دارای تمامی« صدای عمومی محیط » ، ابعاد

همهمه و صدای سخنرانی و یا مانند آن باشدنیز می گویند

و از آن « صدای زمینه » ، گفته میشود.

به صدای عمومی محیط در نمایشهای رادیویی

، تلویزیونی و فیلمهای سینمایی استفاده میشود.


انعكاسات اولیه صوتی و پس آوایی در یك محیط محصور. همچنین به
حس قابل شنیدن كیفیت آكوستیكی اتاق یا محیطی كه ساز موسیقی در آن
ضبط شده، گفته می شود.

انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۴

برچسب های مهم

ولوم های send , میکسر


ولوم های send , میکسر

 

می توان از Aux Send بسیاری از میکسرها برای مانیتور استفاده کرد.

این پورت ورودی کانال ها را دریافت کرده و سیگنال را به خروجی

دیگری می فرستد. حتی میکسرهای ارزان مانند

Yamaha MG16/4 دارای دو Aux Send برای هر کانال هستند،

یعنی می توانید دو مانیتور متفاوت را ایجاد کنید. با این کار اجرا

بسیار راحت تر می شود – درامر شما می تواند آن چه را نیاز

دارد بشنود و خواننده اصلی می تواند میکسی که می خواهد را داشته باشد!

زمانی که از Aux Send برای مانیتور استفاده می کنید،

معمولا می خواهید سیگنال pre-fader را بگیرید. یعنی سیگنالی

که از پری آمپ می گذرد (و تنظیمات trim یا gain) اما بدون تاثیر

گرفتن از پیچ ها یا فیدرهای ولوم به Aux Send روت می شود.

این کار به شما اجازه کنترل سطح (level) کانال در مانیتور –

با استفاده از کنترل Aux Send – و بدون تاثیر گذاشتن روی

میکس اصلی را می دهد. بسیاری از کنسول های اجرای زنده،

به شما اجازه انتخاب خروجی pre-fader یا post-fader برای Aux Send را می دهد.

استفاده از Aux Send

معمول ترین روش روتینگ، مانند میکس مانیتور، استفاده

از Aux Send است. تنها تفاوت برای افکت ها این است

که باید سیگنال را به صورت post-fader به دستگاه افکت

ارسال کنید و نه pre-fader. به این صورت زمانی که می خواهید

سطح (level) کلی کانال را تنظیم کنید، سطح سیگنالی

که به افکت ارسال می شود نیز تغییر خواهد کرد.

برای مثال در میکسر TAPCO Blend 6 می بینید که هر کانال

دو Aux Send مجزا دارد. اولی یک pre-fader send

(با عنوان Monitor) و دومی یک post-fader send

(با عنوان Effects) است. در Blend 6 و اکثر کنسول های

مشابه این send تک صدایی است. با این حال effects return

ورودی استریو دارد. در نتیجه می توانید برای مثال با ورودی های

مونو و افکتی که ریورب استریو تولید می کند، افکت استریو ایجاد کنید.

در میکسرهای نرم افزاری نیز این فرایند مانند میکسرهای

سخت افزاری شبیه سازی شده است.

 

انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۴

برچسب های مهم

استفاده از اختلاف فاز در میکس به روشِ هاس (Haas Trick )


استفاده از اختلاف فاز در میکس

به روشِ هاس (Haas Trick )

 

 

روشِ هاس یافته یِ جالبی است که می‍توان آن را به خوبی

در میکس بکار برد. مثلا اگر ما صدایی مونو از گیتار الکتریک

داشته باشیم، می توانیم آن را بوسیله یِ پَنینگ کاملا به سمت

راست یا چپ هدایت کنیم و کپیِ دیگری از همان صدا

(Ghost Copy) را به سمت مقابل بفرستیم.

اما با 3 تا 35 میلی ثانیه اختلاف فاز یا تاخیر (delay).

 

به این ترتیب صدایی استریو و با قدرت بیشتر بدست می آید

و در عین حال تعادل در ایماژِ استریو (Stero Image) نیز حفظ می‍ شود.

این روش تنها زمانی درست عمل می‍کند که نسخه یِ

کپی کمتر از 10 دسیبل بلندتر از سیگنال اصلی باشد.

انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۴

برچسب های مهم

داینامیک


داینامیک

Dynamic

 

تفاوت میان پاساژهای با صدای بلند و کم دینامیک

خوانده می شود. این تفاوت هم می تواند در یک

نت شنیده شود و هم در یک جمله ی موسیقایی.

حدِ دینامیکی در یک ارکستر سمفونیک

به ۱۰۰ دسی بل هم می رسد. در حالی

که در موسیقی پاپ این حَد این روزها تا

کمتر از ۱۰ دسی بل کاهش یافته است.

به عبارت دیگر، موسیقی پاپ همیشه بلند

صدا می دهد و حدِ دینامیکی کمی دارد.

 

دو نوع دینامیک وجود دارد:

 


ماکرودینامیک Macro Dynamic

که به صورتی کلی به قدرت موسیقی

(مثلا کرِشِندو در ارکستر) اشاره دارد

 

میکرودینامیک Micro Dynamic

که در ابعاد کوچک تری پدیدار می شود

و به بازتولید واقعی موسیقی کمک می کند.

 

سیستم های صوتی ای که دینامیک

(میکرو و ماکرو) خوبی دارند، به موسیقی

جان می بخشند و اجازه می دهند که وجود

سازها و نوازنده ها را در نزدیکی خود باور کنیم.

پاسخ ترانزینتی یا transient response خوب

به سیستم های صوتی این امکان را می دهد

که ترانزینت های کوتاه و سریع را به درستی

بازتولید کنند. که این به تولید شرایط موسیقایی

نزدیک به واقعیت کمک می کند.

و اگر مونیتورها به اندازه ی کافی در پخش

ترانزینت ها سریع نباشند، توسعه ی دینامیکی

سیگنال ها با دستورشن همراه خواهند بود.

در نهایت باید توجه داشت که مونیتورها "ابزارهای کار"

هستند و لزوما برای لذت بردن از موسیقی

طراحی نمی شوند. ممکن است مونیتوری

یک میکس را بهتر از آنچه هست به گوش برساند

و در نتیجه ما از شنیدن موسیقی از طریق

این مونیتور بیشتر لذت می بریم تا مونیتوری

که تمام مشکلات میکس را با بی رحمی به ما

نشان می دهد. بنابراین برای انتخاب یک

سیستم صوتی باید این موضوع را در نظر گرفت

که ما برای چه منظوری قصد تهیه ی آن را داریم.

برای درک خصوصیات یک مونیتور بایستی مدتی

با آن کار کرد (مثلا میکس). حداقل دو روز تا یک

هفته. با شنیدن یک مونیتور به مدت ۱۰ دقیقه

به سختی می توان در مورد آن به

نتیجه گیری قطعی رسید.

قابل ذکر است که رفتار مونیتورها در محیط های

مختلف، متفاوت است. ممکن است مونیتوری

در اتاق دوست شما "درست" صدا دهد اما

در اتاق شما آن طوری صدا ندهد که از

آن انتظار دارید.

 

 

اکوالایزر و فاز (Phase )


اکولایزر و فاز (Phase)

 

اعمال تغییرات بوسیله یِ اکوالایزر مقداری تاخیر (delay) با خود به همراه

دارد. این تاخیر بسیار کوتاه است : کمتر از یک میلی ثانیه (1ms).

اما همین تاخیر می تواند باعث تغییر فازی ناخواسته شود (phase interaction).

هرچه افزایش Gain در اکوالایزر بیشتر باشد، مشکلات بیشتری در فاز ایجاد

می‍شود. هرچند با کاهش Gain در اکوالایزر هم، تاخیر زمانی به وجود می آید،

اما تاثیر آن روی فاز بسیار کمتر است. بنابراین، همچنین به این دلیل،

بهتر است بجای تقویت فرکانس‍های مورد نظر (boost) ، فرکانس‍های

دیگر را تضعیف (attenuate) کنیم، تا فرکانس‍های مورد نیاز تقویت

شده به نظر برسند.

انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۴

برچسب های مهم

سازگاری میکس با استریو با مونو یا mono compatibility


سازگاری میکس با استریو با مونو یا mono compatibility

 

اگر کانالهای چپ و راست هر Track در میکس اختلاف

فاز (Phase Shift) داشته باشند، یا اینکه دارای فازهای

کاملا مخالف باشند، در صورتی که میکس را بصورت

مونو گوش کنیم، مشکلاتی در شنیدن بعضی از

صداها خواهیم داشت. شاید صدایی را که در حالت

استریو به وضوح میشنیدیم،

اکنون ناواضح بشنویم، و یا اصلا نشنویم(Phase Cancellation).

از آنجایی که هنوز هم بسیاری از تلویزیونها و

رادیوها تنها دارای سیستم مونو هستند، باید

میکس را در حالت مونو گوش کرده و مطمئن شویم

که در پخش آن در حالت مونو مشکلی ایجاد نمیشود

(Mono Compatibility Test).

 

انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۴

برچسب های مهم

هدفون برای میکس


هدفون برای میکس

 

برای هر موزیسینی داشتن یک محیط دارای اکوستیک مناسب و پاسخ

فرکانسی فلت بدون سر و صداهای اضافی یک آرزو است اما تا چه

اندازه میشود به این محیط دست پیدا کرد؟ خیلی از افراد به هزارو یک

دلیل نمی توانند به این مهم دست پیدا کنند شاید برای شما هم پیش

آمده باشد که بخواهید کاری را میکس کنید نیمه شب فرا میرسد و شما

می مانید و یک پروژه باز و آماده و همسایه هایی که خوابیدند در این

جاست که هدفون ها مطرح میشوند و با دانش درست و شناخت توانایی ها

و ضعف های این ابزار می توان ان را به یک سلاح مفید تبدیل کرد.

در ابتدا چند توصیه برای خرید هدفون مناسب:


1-در هنگام خرید هدفون مناسب برای میکس و مسترینگ آخرین چیزی

که باید برای شما مهم باشد ظاهر هدفون است کمپانی های مطرح

در زمینه هدفون های مناسب میکس که در هر استودیوی حرفه ای

حداقل یک عدد از آن ها وجود داردعبارتند از :

sennheiser , AKG , Beyerdynamic , Sony

و….


2- به طور کلی دو نوع هدفون میکس وجود دارد :

Open یا باز

Close یا بسته


Open یا باز :

برای میکس مناسب ترند و در کار طولانی مدت شما را کمتر خسته میکنند.


Close یا بسته :

برای رکورد مناسب است به این دلیل که وقتی خواننده جلوی میکروفن

قرار می گیرد نیاز به یک هدفون دارد که صدای موسیقی را بشنود

اگر هدفون باز باشد صدای موسیقی به داخل میکروفن وارد می شود

و این خوب نیست. هدفون های بسته دارای صدای Bass بیشتری هستند.

 

3-توجه داشته باشید که همیشه پاسخ فرکانسی فلت یا صاف بهتر است

اما در هدفون ها معمولا فرکانس های low end یا در زبان عامیانه خیلی

بم را تقویت می کنند به این دلیل که همیشه قضاوت صحیح در مورد

صداهای Bass در هدفون کار سخت و دشواری است با تقویت این

فرکانس می توانید این محدوده را بهتر و صحیح تر قضاوت کنید

همینطور فرکانس های زیر یا High را نیز کمی کاهش میدهند تا به

گوش اسیب نرسد.


پس سعی کنید قبل از خرید هدفون همیشه با جستجوی Frequency Response

هدفون مورد نظر اطلاعات لازم را به دست بیاورند پس از تهیه هدفون مناسب

باید یک کار ضروری دیگر انجام داد و آن هم اینست زیاد گوش دادن اهنگ های

حرفه ای موفق در هدفون خصوصا آهنگ هایی که سبکشان به سبک مورد نظر

شما نزدیک است.با کمک این کار دیگر متوجه میشوید که چه فرکانسی در کار

خودتان زیاد است و چه چیزی در میکس شما کم است. پس سعی کنید آهنگ های

حرفه ای و درست و حسابی را در هدفونتان زیاد گوش کنید.

تفاوت های گوش دادن یک آهنگ

در مانیتورینگ و هدفون:


وقتی در یک مانیتورینگ موسیقی می شنوید صدابه دو گوش میرسد

تفاوت های صدا در دو گوش آنالیز میشود و برداشتی مستقیم از

صدا داریم اما در هدفون گویی صدا از داخل سر شما شنیده میشود

و بعضی وقایع بیش از حد بزرگ نمایی میشود مثلا Paning ها پهن تر

و برجسته تر و ریورب و دیلی ها عمیق تر و بیشتر شنیده می شود.


در مانیتورینگ موسیقی که پخش می شود صدا دارای یک

ambience است و تحت تاثیر محیط شما است اما وقتی در هدفون به

کار گوش میدهید این فاکتور را ندارید و صدا به صورت مستقیم و بدون

برخورد به جایی (یعنی در و دیوار و وسایل) به گوش شما میرسد و

خالی از Room Reverb است.



Crossfeed چیست؟


هنگامی که شما رو به روی یک جفت مانیتورینگ حرفه ای نشسته اید

و به یک اهنگ گوش میدهید گوش سمت راست شما بیشترین میزان

صدا را از مانیتورینگ سمت راست می شنود اما صدای مانیتور سمت

چپ نیز با Level کمتر و مقدار کمی تاخیر به گوش سمت راست

شما میرسد و برعکس این پدیده را Crossfeed می گویند.

حالا وقتی که شما همان موسیقی را در هدفون گوش میدهید صدا به

صورت مستقیم از گوشی سمت چپ وارد گوش سمت چپ و ازگوشی

سمت راست واردگوش سمت راست می شود .هیچ کدام از دو گوش

صدای یک دیگر را نمی شنود و دیگر اثری از تاخیر و دریافت صدای مانیتور

سمت راست در گوش سمت چپ و بر عکس نیست.حالا برای حل این

مشکل چه باید کرد؟آیا راه حلی وجود دارد؟پاسخ مثبت است

اما میزان حل این مشکل بستگی به سلیقه شما دارد.

ما می توانیم Crossfeed را به صورت دستی و با استفاده از Pan,Delay

,وکمی EQ شبیه سازی کنیم اما این تمام داستان و راه حل ذکر شده نیست

وقتی صدایی در مانیتورینگ های شما پخش می شود این صدا 100 درصد

به اکوستیک اتاق شما بستگی دارد که می تواند مقدار هارمونیک های

صدای شما را تغییر بدهد که این مساله را نمی توان به صورت دستی

شبیه سازی کرد .چند کمپانی هاو توسعه دهنده های فعال در زمینه

موسیقی نرم افزارها و سخت افزارهایی ساخته اند که این کار را برای

ما انجام میدهد بعضی از این ابزار به ما توانایی تنظیم فاصله شنونده

و اسپیکر، تنظیم فاصله دو اسپیکر ،شبیه سازی اتاق و… را به ما میدهند.

در اینجا به معرفی 3 نرم افزار VST میپردازم


Redline Monitor

TB isone

Ircam HEar

در هر صورت یک توصیه مهم برای استفاده از هدفون سعی کنید اگر از

هدفون و VST های ذکر شده برای میکس و مسترینگ پروژه خود استفاده

میکنید حتما کار خودتان را در یک مانیتورینگ یا اسپیکر نیز بررسی

کنید و 100 در صد به این ابزار اعتماد نکنید .

هدفون وسیله مناسبی برای میکس و مسترینگ در زمانی است که واقعا

نمی توانید از اسپیکر مانیتورینگ خود استفاده کنید حالا به هر دلیلی.

هدفون یک وسیله مهم است در جایی که از ان در کنار اسپیکر مانیتورینگ

خود استفاده کنید و هر جایی دچار تردید شد موسیقی خود را در هدفون

گوش کنید تا اگر در آن جا هم خوب بود خیالتان راحت تر شود.

ابزار ذکر شده به شما کمک می کنند تا بتوانید بهترین خروجی را از کمترین

ابزار خود بگیرید اما این مساله به این معنا نیست که اگر از ان ها

استفاده کنید دیگر همه چیز دارید.

حتی اگر بهترین ها را داشته باشید سلیقه و خلاقیت شماست که

خروجی نهایی است.

 

 

انتشار : ۲ مهر ۱۳۹۴

برچسب های مهم


تهران- اتوبان همت - شهرک گلستان - خ هاشم زاده بین اقاقیا و امیرکبیر رازقی پنجم پ 17 ط دوم

فروش فیلمهای آموزشی نایاب مهندسی صدا,میکس,مسترینگ و فروش پلاگین های حرفه ای و غیر قابل دسترس,فروش سینتهای نایاب و ناشناخته و ...

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما